Jotkut tuntevat Markku Alenin televisiosta, jossa hän on koekuljettajana Teknavi – ohjelmassa. Yleensä kaikista nopeimmat ja kalleimmat autot annetaan Markku Alenin ajettavaksi. Monet eivät ehkä tiedä tai muista, että hän on entinen rallikuljettaja. Hän ajoi rallia aktiivisesti vuosina 1973 – 1993. Hän on myös rallin MM – sarjan epävirallinen maailmanmestari, sillä vuonna 1978 hän nappasi FIA – cupin voiton itselleen. Tästä sarjasta tuli pari vuotta myöhemmin rallin MM – sarja, jonka nykyisin tunnemme. Millainen kuljettaja Markku Alen sitten oikein on ja millaista menestystä hän on saavuttanut eri talleissa? Lue eteenpäin niin vastaamme näihin kaikkiin kysymyksiin.
Markku Alenin ura
Markku Alen on ajanut varsin mittavan ralliuran. Hän on ajanut yhtensä 129 rallin osakilpailua, joista on kertynyt 19 voittoa. Hän kuitenkin aloitti uransa Suomessa ajamalla paikallisia rallikisoja. Hän voitti legendaariset Jyväskylän suurajot peräti 6 kertaa urallaan ja lisäksi hänellä on jäärata – ajon suomenmestaruus vuodelta 1970. Varsinaisen uran rallin MM – sarjassa Markku Alen aloitti vuonna 1974, jolloin hän ajoi useita ralleja WRC – autolla. Ensimmäinen voitto tuli seuraavana vuonna kun Markku Alen voitti Portugalin MM – rallin vuonna 1975. Hän siis voitti sarjan epävirallisen mestaruuden kaudella 1978, mutta voitto tuli tuolloin vielä FIA – cupin nimellä. Tämä sama sarja muuttui muutama kausi myöhemmin viralliseksi rallin maailmanmestaruussarjaksi.
Markku Alen ajoi ensimmäiset vuodet Fiatin, Fordin ja Datsunin riveissä. Mestaruuden hän kuitenkin voitti jo legendaksi muodostuneella Lancia Stratoksella. Moni myös muistaa Markku Alenin uran myöhemmän vaiheen auton, Lancia Deltan, joka on myös varsinaisen legendan maineessa. Monelle urheilufanille on varmasti piirtynyt verkkokalvoille valkoinen auto punaisilla Martinin logoilla. Uransa myöhemmässä vaiheessa 1990 – luvun alussa Markku Alen ajoi vielä Toyotan ja Subarun tiimeissä. Viimeisin voitto tuli kuitenkin jo vuonna 1998 juuri Lancialla ajaessa. Hän osallistui vielä vuonna 2001 Suomen MM – ralliin, sijoittuen siellä sijalle 16.
Aktiiviuransa jälkeen hän toiminut useissa tehtävissä autourheilun maailmassa. Hän on ollut mukana lukuisissa tv – ohjelmissa ja sanomalehdissä autoilun asiantuntijana. Alen on säilyttänyt läheiset välit edustamaansa Fiatiin, ja hän olikin esimerkiksi mukana kehittämässä Ferrarin FF – superautoa.