Suomesta on vuosien saatossa tullut paljon menestyneitä rallikuskeja. Yksi parhaimmista on varmasti Puuppolan oma poika Tommi Mäkinen, joka saavutti neljä maailmanmestaruutta 1990-luvulla. Mikä sitten teki Mäkisestä niin menestyneen rallikuskin? Missä tallissa hän ajoi uransa parhaat vuodet? Oliko onnella osuutta jonkun vuoden mestaruuden voittotaistelussa? Lue tästä artikkelista eteenpäin, niin kerromme tarkemmin Tommi Mäkisen urasta, hänen menestyksestään sekä maailmanmestaruuksista.
Uran alkuvuodet
Kuten moni aloitteleva rallikuski, Tommi Mäkinenkin kiersi useita talleja uransa alkuvaiheessa. Vuodesta 1985 aina vuoteen 1994 Mäkinen ajoi ensin junioreiden sarjan ralleja, sitten N-ryhmää sekä satunnaisia rallin MM-sarjan kilpailuja eri autoilla. Plakkariin kertyi ralleja niin Fordilla, Mitsubishilla, Nissanilla kuin myös Lancialla. Mäkinen voitti joitain kisoja ja osoitti suurta potentiaalia isommille näyttämöille.
Rallin MM-sarja
Vuonna 1994 Mäkinen sai vakiopaikan rallin MM-sarjaan. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa talleiksi, ja hän päätyi valitsemaan Mitsubishin tallin. Tämä osoittautui hyväksi valinnaksi, sillä Mitsubishi sai kehitettyä auton huippuunsa ja auto olikin yksi rallin MM-sarjan sen hetken parhaista autoista. Vuonna 1995 Mäkinen oli jo rallin MM-sarjan viides ja parhaimpana sijoituksena tuli toinen sija Ruotsin MM-rallista. Vuodesta 1996 tulikin sitten jättipotti, kun lopputuloksena oli ensimmäinen maailmanmestaruus. Tommi Mäkinen voitti kaikkiaan neljä mestaruutta peräkkäisinä vuosina ja voidaankin kiistatta sanoa hänen olleen oman aikakautensa paras kuljettaja. Mäkistä pidettiin aina hieman hiljaisena ja pohdiskelevana persoonana, mutta ehkä tämä oli yksi syy siihen, miksi hän menestyi niin hyvin rallissa. Hän ei tehnyt hätiköityjä liikkeitä ja muutenkin eli ja hengitti rallimaailmaa.
Hän kävi vuonna 1998 kuuluisan kaksinkamppailun Carlos Sainzia vastaan maailmanmestuudesta, joka huipentui kauden viimeiseen osakilpailuun. Mäkinen ajoi ulos ja hajotti autonsa heti kilpailun alussa, ja Carlos Sainzin mestaruus varmistuisi käytännössä niin, että hän ajaisi autonsa vain maaliin. Sainz ajoi silloin Toyotan tallissa, joka lukeutui rallimaailman huipputiimeihin, joten muista talleista ei ollut hänelle oikeaa vastusta. Mestaruus näytti jo varmalta, mutta Sainzin auto syttyi palamaan puoli kilometriä ennen maalia ja hän joutui keskeyttämään. Näin ollen Mäkinen nappasi kolmannen mestaruutensa.
Nykyisin Tommi Mäkinen toimii juuri Toyotan rallitiimin tallipäällikkönä.